torsdag, maj 01, 2008

Maj, maj måne - jag kan lura dig till skåne.

Idag är det 1a maj och alla demonstrationer är förmodligen avklarade nu, eller så kanske de fortsätter? Jag minns inte klockslag.

Jag minns bara hur jag själv vandrade runt i Göteborg i ett demonstrationståg och då och då ropade "Internationell solidaritet, arbetarklassens kampenhet!". Det kändes som något stort, att ropa något som har en betydelse. Och att gå omkring med mängder av andra folk och faktiskt göra något bra - trots att det kanske inte ledde till så mycket egentligen.
Jag gick med några av mina politikervänner, de där som jag såg upp till.
Det var flera år sedan nu.

Sen drar sig minnet iväg till år 2001, sommaren. Jag sprang runt i Göteborg även då, och då syftar jag särskilt på Eu-toppmötet som hölls, då George Bush var på et såkallat besök.
Jag var en av de som deltog. Jag var en av de som ropade "Bush, bush, bush - ush, ush, ush!". Den person som kom på den där slagramsan hade nog brist på fantasi..

Jag minns också att jag satte mig framför tvn efter att jag tagit spårvagnen hem till syrran, och jag suckade och svor och blev arg på tv som bara drog fram allt negativt som hände. Nyheterna sände allt våld, där folk slog sönder varuhusfönster, kastade stenar på hästar och diverse annat. Jag var inte en av dem som förstörde avenyn eller startade bråk, och det var mängder med mig som inte deltog överhuvudtaget i det, några fåtal - om man räknar - som var idioter. Och det var idioterna som fick sin tid i rampljuset.

Jag minns också att jag och min syster blev bjudna in till en gatufest som pågick, vi tackade nej och gick därifrån. Efteråt fick vi veta att poliserna hade ringat in alla som deltog, och de släppte inte ut någon. Och efter en stund var det även några meter från den plats där vi hade stått, som han Johannes blev skjuten. (Minns jag namnet rätt tro?).
Jag såg på tv också att polisen hade skjutit helt fritt in i en folksamling, där folk sprang åt alla håll, och ett skott träffade en lyktstolpe.. En man sprang bredvid och man ser att han tar sig om huvudet strax efteråt, som om något hade träffat honom. Det var lite rester ifrån lyktstolpen som hade lossnat då skottat träffade.
Måste kännas rätt läskigt att se det där efteråt, att man var en hårsmån ifrån att bli träffad i huvudet.


Hm, nu har jag babblat bort mig en del känner jag.
Men det var det här denna dag fick mig att minnas, tiderna då jag deltog i saker.

Sen så tänker jag också att.. det kanske inte är det allra bästa att berätta för den amerikanska familjen som jag senare kommer åka till om några månader, att jag sprungit runt och demonstrerat emot deras president.
Jag får väl hoppas på att de röstade på någon annan annars.

Glad första maj!

Inga kommentarer: