onsdag, maj 14, 2008

Things to do before..

Eftersom jag inte är bland den yngre skaran som ska åka iväg som Au Pair så innebär det för mig att jag har en hel drös med saker att fixa och ordna innan allt kan hända.
Jag flyttade hemifrån för 4 år sedan.
Jag bor i en tvåa, jag har en katt, jag har mycket möbler, jag har elabonnemang på två ställen, telefonabonnemang, tv och internetabonnemang.
Sedan har jag också en akassa att prata med, ett försäkringsbolag att fråga och diverse andra saker.

Så här ser min lista ut, det som ska göras nu i sommar.

  • Säga upp lägenhet
  • Säga upp el, vattenfall och plusenergi.
  • Ordna papper där det är bevisat att jag flyttar utomlands för att få en reducerad kostnad på mina tre bindningstider på tv, internet och telefon hos comhem.
  • Flytta alla mina möbler till ett förråd.
  • Flyttstäda lägenheten.
  • Prata med akassan över hur allting ska fungera då jag är utomlands samt senare kommer hem.
  • Fixa autogiro på mobilen, bindningstid där också, till sommaren 2009, ha det liggandes, dock ha med mobilen till USA.
  • Prata med försäkringskassan - meddela att du lämnar landet.
  • Adressändring! Posten får gå till mamma förmodligen.

Sen några få saker som behövs för att just komma iväg.

  • Boka hälsoundersökning hos läkare.
  • Skicka iväg ansökning för internationellt körkort och tydligen fixa, ännu ett, kort på mig dit.
  • Boka tid på amerikanska ambassaden i Stockholm för att ordna med visum.
Det är allt som just nu står på min lista åtminstone. Självklart ska jag även ordna ett hem för Pyret under mitt år borta ifrån honom.

Om någon tycker det är mycket att göra för att enbart komma in som Au Pair och sen komma iväg (sakerna tar väl aldrig slut..), så kan man ju lugnt säga att de som åker direkt hemifrån har det rätt så mycket smidigare.
Finns å andra sidan alternativ som att hyra ut lägenhet i andra hand.
Vilket jag valt att inte göra av olika orsaker.

Nu vill jag att tiden går lite, samtidigt som jag vill att den ska hålla i all evighet.
För jag vill helst kramas.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ha ha ännu en listmänniska! Listor är SÅ bra att ha! Struktur och ordning!
Och en sån överblick!
Vad spännande det blir för dig med allt! Bättre att åka nu än att ångra sig sen att du aldrig gjorde det.

Sussilago sa...

dana: Listor kan man inte leva utan! :D Jag använder oftast listor för att jag blir så lätt uppstressad och allt cirkulerar i huvudet på mig att jag inte kan sluta tänka på det, så om jag har skrivit upp allt kan jag slappna av bättre, och det känns ju som om man kommer någonstan när man kan kryssa för det man gjort!

Har en hel a4a som hänger på kylskåpet som jag inte tagit bort än, allt jag skulle göra februari-mars-april. Då höll jag på att stressa ihjäl mig, mådde dåligt. Så det blev en lista!

Ja, precis, jag har den inställningen också, såfort jag tvekar eller känner att jag inte vill lämna den och den och den.. Jag vill absolut inte heller ångra mig resten av livet, att jag INTE åkte! Så hellre lämna folk än att inte åka. :)