måndag, augusti 07, 2006

Förändring

Nu är det kanske dags att göra något utav allting jag har kommit underfund med..

Jag analyserar mig själv, mitt beteende nästan varenda dag. Försöker förstå hur jag fungerar och varför jag gör som jag gör. Jag har helt enkelt lärt känna mig själv, och vet vad jag går för och vad jag vill.
Men nu är det kanske dags att även förändra mig, att ta bort de negativa bitarna, förvandla dem till något positivt istället.

Jag har väldigt lätt för att brusa upp då jag tycker någon är orättvis.
Det är helt fel har jag kommit fram till.
Och jag vet om det då det väl gäller också.
Men jag kan inte låta bli.

Jag vill höra negativa saker om mig själv för att kunna ta till mig dem. Oftast känner jag redan till dem då jag för dem berättade för mig, men det är ändå bra att någon annan sätter ord på.
Dock får det inte gå till överdrivt.
Och man måste tolka mina signaler om att det är fel tillfälle att dra upp något.
Som uppenbarligen är svårt.
Väldigt svårt.

Men jag måste öva på att prata lugnt och säga min åsikt utan att svära eller höja rösten.
Hade ett tillfälle på jobbet igår, där en.. (det är nu jag inte får säga kärring..) äldre tjej började anklaga mig för saker och ting. Jag höjde rösten och försökte försvara mig. Jag vet att jag hade rätt, och de runt mig suckade åt hon som bråkade med mig. Hon är en sådan människa som vägrar att lyssna då man pratar, hon bara mal på.
Det är då jag måste kunna prata lugnt och på det viset hålla övertaget.
Men jag kan inte!
Än så länge.
Övning.

Samma sak gäller det när.. vänner.. kläcker ut sig saker under helt fel tillfälle.
Som inte helt bokstavligt talat stämmer.
Då blir jag också ilsk.

Fokusera och lär dig av allting!
När man väl har lärt känna sig själv, borde man väl också kunna förändra sig.
Eller?

Inga kommentarer: