måndag, november 26, 2007

En extremt liten datortekniker

Min dator krånglar en hel del sedan i somras, och just nu är den påväg att kapsejsa på allvar igen.
Systemet hålls igång på ett enormt litet utrymme, om man säger så.
Igår fastnade allt gång på gång, därför bestämde jag mig för att tömma så mycket som möjligt.
Det blev knappt någonting dock.

Allt är tillfälligt installerat och systemet drivs på mindre än 4gig, som dock nu har fritt utrymme på under 200mb.
Yes, så ligger det till.

I all hast igår lyckades jag radera lite ljud och bildsaker..
Lite drivfunktioner och annat smått och gott.
Hoppsan, tänkte jag, det var ju jävligt dåligt gjort.

..men jag hade ingen som helst aning om hur tusan jag skulle fixa tillbaka.
Jag kollade igenom mina gamla skivor, men hittade inget som fungerade.
Tills nu ikväll då jag istället sökte på internet, efter svar på mina frågor, och hitta lite problem andra har varit med om.
Vilket ledde mig till "enhetshanteraren".
Jahaja, var fan hittar man det då?

Det är rena kinesiskan för mig.
Men okey, jag fortsatte, och letade, och tänkte, det måste väl finnas att hitta någonstans i kontrollpanelen?
Njaaa, kanske inte, men istället fann jag "System". Aha!
Där kom glödlampan fram.
Och genom den kunde man klicka på maskinvara, vilket i sin tur ledde till just "enhetshantaren"!. Yay!

..och där såg jag fina små gula frågetecken på ljud och bild-enheterna.
..så jag klickade och fick fram någon sökfunktion som bad mig sätta i en lämplig skiva.
Jag hade tre att välja på, jag valde den som hade närmast namn.
Startade med Bildenhet.
yay! Det började laddas!
Shit, okey, nu börjar jag känna mig som en datortekniker här.

Men så var det detta sablans ljud, som var det som jag saknade mest.
Skivan jag just använt mig av ville inte fungera överhuvudtaget för att hitta rätt drivfunktion.
Så.. jag stoppade i de resterande två, avslutade med den jag minst trodde - acrobat reader, men det fanns även något som hette "drivers" - jag höll tummarna och tryckte i den.
Ha!
Det laddadades!
Och nu har jag ljud och rätt bildenheter och allt vad jag ska ha!

Jag känner mig extremt duktig, trots att det var en piss i havet när det gäller datorkunnande.
Men jag gjorde det, helt själv!
Jag är inte riktigt den som frågar vänner om hjälp för det där, försöker ta reda på själv - om det går.

...det resulterade dock i ännu mindre utrymme, och om inte hjälpen jag bett om kommer snart så vet jag inte vad jag gör.
Jag litar inte tillräckligt på mitt experimentkunnande att jag vill ge mig in i partitionering helt själv.
Det är nämligen så fallet är. Då datorn kraschade kunde den enbart komma igång genom att partionera C:, och på så vis installera om lite tillfälligt så att jag kunde spara allt jag ville spara - för att sedan fixa allt på riktigt. Systemet lades då på mindre än 4gig.
Dock befinner sig allt fortfarande på det tillfälliga, och jag vågar inte pilla i saker jag ingenting kan om!

Dock ser jag att hjälp finns att få på internet lite överallt.
Men haha, nejtack.

Det var otroligt att jag ens lyckades få tag i rätt drivfunktioner och installera dem.

Inga kommentarer: