onsdag, november 14, 2007

Brämhults och Aftonbladet

Det här inlägget jag skrev, som handlade om Brämhults, fick sina reaktioner.
Och jag fick svar på mina frågor angående blåögdhet.

Kommentar 1:

"Arg som ett bi mailade jag Brämhult - och deras VD ringde upp mig personligen!
Det visar sig att AB har svamlat igen - den runda förpackningen innehåller juice som pressas på natten i Borås och skeppas till butikerna. Det gäller den andra förpackingen, den fykantiga och även här har Brämhult satt sig emot Livsmedelsverkets godkännande av namngivning.
/Fredrik "

Kommentar 2:

Aftonblaskan är lite väl svepande i sin generalisering av "konserveringsmetoder". De får det att låta som om pastörisering är nåt slags onaturligt tillsatsmedel när det egentligen inte är mer onaturligt än att ha sylt i en glasburk.

Pastörisering är inga tillsatta medel utan en process av upphettning och nedkylning - varken mer eller mindre. Aftonbladet väljer dock i sensationalismens namn att generalisera i sina ordval.

Lärdom vi kan ta av det här: lita aldrig på nånting som Aftonbladet skriver eftersom det antingen är en ren fabrikation eller i bästa fall en extrem vinkling baserad på tveksamma "fakta" eller feltolkningar.

- Rebenga

4 kommentarer:

Anonym sa...

Lägg märke till att det finns väldigt många liknande kommentarer på olika bloggar: alla går ut på at misskreditera AB, och försöker påstå att juicen du köper högst är ett par timmar gammal. Det skulle inte förvåna mig om "Fredrik" och "Rebenga" är anställda av just Brämhults... AB har inte skrivit något felaktigt om konserveringen då pastorisering är en konserveringsmetod, och juicen är minst två dygn gammal då du köper den enligt Brämhults egen hemsida...

Sussilago sa...

Jo.. fast de har vinklat artikelt väldigt duktigt, och vi som låter oss vinklas.
och grejen med äppeljuicen, förut stod det att den pressas i tyskland, nu har de ändrat så att det plötsligt står italien istället, medan brämhult själv skriver på deras sida att den pressas i danmark.
Fast den nya äppeljuicen köpts tillfälldigt in färskpressad från Italien, så jag förstår varför AB kände sig manad att ändra land.. Men där gjorde de uppenbarligen ett fel från början.

Sen frågan om hur gammal den färskpressade juicen är innan den tappas på förpackning, nio, kanske tio månader? Det närmaste där är Brämhults Morning, och inget annat. Enligt dem själv.

Det gäller väl att alltid läsa mellan raderna och ta reda på all fakta själv..

Jag har alltid valt "nypressad" i affären, och det ska jag fortsätta med..

Anonym sa...

Anonym:

Vad är det för ihålig anklagelse du kommer med? Bara för att jag "misskrediterar" Aftonslasken gör det mig till anställd på Brämhults?

Med den logiken betyder det ju att du jobbar på Aftonbladet eftersom du försvarar dem.

Det är ingen direkt nyhet att Aftonbladet gärna vinklar saker för att få dem så sensationella som möjligt. Att göra hönsgårdar av en enda fjäder är ju vad deras hela affärsidé går ut på. Ju mer skandalöst och vinklat desto bättre.

Fast iofs, du kanske tillhör den naiva skaran med människor som på nåt förvirrat vänster tror att Aftonbladet är en seriös källa till objektiva nyheter? Jag har träffat några som er, ni är ett fascinerande släkte eftersom ni sväljer allt som Aftonbladet och sin systertidning Expressen säljer som om det vore vedertagna fakta - och försvarar sedan dem mot kritiker.

Faktum är att jag aldrig hört talas om Brämhults eller deras juice förrän jag av en slump hamnade på den här bloggen.

Klart att pastörisering är en konserveringsmetod - något annat säger jag inte. Det jag däremot var kritisk till var Aftonbladets mångbottnade ordval i artikeln. De får det att låta som om juicen är fullproppad med tillsatser och konserveringsmedel när pastörisering inte är mer konstig än att koka sylt hemma.

Anonym sa...

Rebenga: Vilka ordval meanr du då? Jag litar absolut inte på Aftonbladet - men just den här artikeln kan jag inte se några större fel i. T.ex. kan jag inte se att de skulle insinuera att Brämhults häller saker i sin juice?