tisdag, oktober 16, 2007

Jävlahelvetesskit!

..och så salig som jag var nyss..
Det flög snabbt som fan hårt ner i backen och grävde sig ner en bit och fastnade, innan jag ens hunnit fortsätta på min fina ramsa "..Tjabba, Tjena, Hallå!".

Det är som jag just sa till Emelie - Jag måste ha fötts med ett enormt dåligt omen, alla system som har kunnat krångla med mig, har krånglat som bara fan, sen jag tog studenten och var tvungen att stå på egna ben trots att jag bodde hemma. Pågrund va lite omständigheter. Men, krångligheterna slutar aldrig! Alla system jag hamnat i har funnit en stor jävla glädje i att plåga mig tills jag knappt kan stå upp längre.

Vad har hänt nu då?
Jadu.. Det ska jag allt berätta.

Igår gick jag in på ekassan för att kika hur besluten har gått, och såg då att det ska ske en utbetalning på torsdag, dock bara för två veckor, och inte ens fulla två veckor.
..så jag ringde och frågade om det verkligen stämde, varför det står 0 på tre veckor av fem.
Hon svarade att det står rätt till, och att min normala veckoarbetstid är 15 timmar. Det var då jag hajjade till. Okey, jag har sett det förut, redan i januari, men då skulle jag få grundbeloppet och antog att det var en del av det. Ingen information överhuvudtaget om hur det skulle vara fick jag eller fått eller trodde jag behövde få.
De har räknat ut att jag jobbat 15 timmar per vecka, och därmed är jag bara beviljad upp till det.
Med andra ord; jobbar jag två dagar under en vecka, så får jag inte en enda liten skitsumma ifrån akassan.
Ingenting!
Så jag sa att det kan ju fanimej inte stämma, jag har jobbat heltid och 75% hela året.. under ett helt år, varierat.. 15 timmar är ju ingenting!
Det måste vara något fel.

Sen påpekade hon att de hade kunnat lyfta upp timtiden ifall jag hade varit avanmäld ifrån arbetsförmedlingen under 25 veckor.
Jaha, det straffar sig alltså att följa dessa jävla regler om att anmäla sig på arbetsförmedlingen DIREKT efter att man blivit arbetslös eller vad sjutton det kan vara.
Jag skulle alltså aldrig anmält mig? Okey.

Dagspenningen är höjd, men inte timmarna.

Hon sa att hon skulle undersöka detta och skicka hem ett beslut om ändring ifall det nu gick. Hon trodde det inte dock, eftersom det är en lagstiftning. LAGSTIFTNING?!
Okey, så bra...
..och får jag inte hem något brev så har inget ändrats.
Jag ska med andra ord sitta och vänta på något som kanske aldrig dyker upp.

Jag sa några gånger också i telefonen.. "Jag får ju ingenting!"..

Sen efter samtalet började jag räkna lite..
jag får tydligen, EFTER skatt, 1765kr i veckan.
Om jag då inte har jobbat någonting.
Jobbar jag mer än 15 timmar per vecka får jag ingenting.
Nu kommer jag då till denna underbara sak.

..jobbar jag 15 timmar tjänar jag 1375kr FÖRE SKATT!
Jag förlorar därmed på att JOBBA än på att gå helt ARBETSLÖS!
Okey, säger folk då.. jobba mer då!
Javisst, om jag kunde.
Grejen är att det jobbet jag är på (jag har inget annat än), de kan inte längre erbjuda mig något mer än vad jag har nu.. vilket blir 1-2 dagar i veckan.
Och hur i helvete ska jag göra då?
Jobbar jag en dag så får jag ungefär halva akassan den veckan, vilket blir 882kr. Men lönen jag får ut ligger UNDER halva akassan.
Så hur jag än gör så förlorar jag på att jobba!
Hur i helvete kan det vara så?
Är det inte meningen att man ska vinna på att jobba?

Jag hoppas verkligen, med hela mitt sköra liv, att de ändrar timmarna uppåt som tusan.
Det värsta scenariot nu skulle vara att de säger "Men du fick 15 timmar i januari.. och du har 2 månader på dig att säga ifrån.. nu har det gått låååång tid, så vi kan ingenting göra!".
Med min vanliga otur skulle det inte förvåna mig.

Det här är ju ljuvligt!

Jag hade räknat ut att jag skulle få in lite extra pengar sålänge jag tar alla dagar på jobbet som jag har möjlighet att få.. så jag har råd med allt jag måste ha råd med och vill kunna ha råd med, allt det nya jag börjat med, och hyran, och räkningar.
Men nehe, är det så här det ska vara så.. ska jag alltså bli arbetslös på heltid, inte ta något jobb som extra vid behov, för det förlorar jag ju ändå på, och sen ska jag leva på luft, för inte fan har jag råd med allting.
Och jag kommer då inte lyckas nå mitt mål helt själv som planen har varit och är.


Brukar system krångla för dig också?
Då har du en jämlike här.
Nämn ett.
Soc.
Försäkringskassan.
Arbetsförmedlingen.
Akassan.
?

Inget har fungerat! Alla sparkar på mina knäveck så jag ramlar, skrapar i allt jag har så att det börjar blöda.

JAG ORKAR INTE MER KRÅNGEL!

Inga kommentarer: