fredag, oktober 05, 2007

Dag 1

Jag har börjat ett sorts intensivprogram, som många har väldigt mycket åsikter om.

Detta riktar in sig mot att må bra, mot mental träning, mot rörelseglädjen, mot energi, mot näring.
Allting sattes igång igår, det allra första mötet i en grupp, och idag börjar min vandring på stigen.

Vissa vet om att jag, på helt egen kraft - och i slutet med lite hjälp av andra - gick ner 20kg i vikt under 1½ år. Jag bestämde mig helt enkelt för att jag skulle göra det, trivdes inte med mig själv över huvudtaget.
Men det finns mer att ta av, jag är inte färdig än, men denna gång kände jag att jag inte skulle lyckas på helt egen kraft, jag hade inte den tillräckliga viljan eller kämpaglädjen till att klara det själv.

Nu är jag på tåget som jag snabbt hoppade på, och det är nu på rullning.
Det första jag gör är att blanda ihop en drink. Shake it baby!
Måltidsersättning som det även kallas.
..och det är där åsikterna går isär, så väl andras som mina egna.
Men detta är ett helt program, som inte bara riktar sig till maten jag får i mig, utan även att få igång kroppen när det gäller träning, att pumpa sig full av positiv energi i hjärnan, att ändra synsätt, att vilja och faktiskt utföra, istället för att enbart vilja och bara sitta på sofflocket och undrar varför alla andra lyckas men inte du.

Jag valde att gå på helfart, vilket betyder att jag enbart ska få i mig dessa ersättningar, jag ska skaka loss utan bara fan! Tre gånger om dagen, i så många veckor jag väljer att göra det under. Jag ska lyckas med minst 3 har jag bestämt mig för, sen får jag se.
Senare kan man välja att gå på halvfart, då fortsätter man med dessa drinkar, men äter enligt, på ett ungefär, tallriksmodellen samtidigt. Väääldigt mycket mat med andra ord. Känns det som.

Och under tiden tränar vi både kropp och själ, för att få bästa möjliga resultat.

Må bra och gå ner i vikt. Sedan ska allt detta göra så att man senare kan hålla den vikt man har nått, och inte gå upp allt igen. Lära sig äta rätt under vägen - med andra ord inte alltid leva på ersättningar, lär sig att tänka rätt, lära sig att röra på kroppen så mycket som den vill röra på sig för att må bra.

Detta är alltså dag 1, och jag har just ätit frukost.
Det kan iofs diskuteras.. jag har snarare druckit frukost, som bestod av en jordgubbsshake.
Det smakade inte dåligt, vilket jag är glad över, så än så länge kommer jag överleva.

Man får fråga mig frågor om det här.
Men kom ihåg, det är mitt eget val för min egen kropp.
Och det är inget jag kommer må dåligt av, snarare tvärtom.
Och mår jag dåligt, som på ett plan, yr i bollen i början pga den förändrade kosten, så är det ändå värt det i slutändan.
Det är lättare att hålla koll och styra över det man stoppar i sig och sin egen kropp och träning, när man inte behöver tänka på de många extra kilon som hänger sig kvar. De ska bort under resans gång.


Varför valde jag att skriva det här?
Jag är grymt dålig på att hålla saker och ting, om vad jag gör, hemliga.

Inga kommentarer: