måndag, juli 24, 2006

27 kronor i timlön

Det är en sorts charm med att slita för ingenting.

Jag går en utbildning under 40 veckor där det mest, trots att teori ingår, går ut på praktiskt arbete. Teorin är numera avslutad, vilket innebär att hela sommaren har tillbringats med det ovannämnda.
Vi, jag, får aktivitetsstöd under hela denna resa, vilket förut innebar 223kr om dagen. Sen ett halvår tillbaka steg summan för mig och hamnade på 245kr om dagen.
Till det innebär ett hårt slitande arbete, där vi som elever faktiskt jobbar som om vi vore anställda.
Särskilt nu på sommaren då vi går efter de ordinaries arbetstider till fullo.
Med 9 timmars arbetsdag, 10 timmar med raster.
Jag räknade ut igår vad jag får som timlön.
27kr.
Det kändes plötsligt som om jag åter igen var 10 år och fick veckopeng.

Under veckan som gick jobbade jag över sammanlagt 2½ timme.
Det får jag inga pengar för, utan ta ut i ledighet, vilket de själva väljer då jag ska göra oftast.
I fredags var jag på jobbet under 12 timmar. Det kändes.
Och så jobbade jag hela helgen, vilket inte alls resulterar i fet ob.
Inte ens några extra ledighetstimmar att ta ut.
Nej, aktivitetsstöd, samma summa som varje dag, om man bortser ifrån att inga pengar skickas ut för helger. Istället får vi möjligtsvis ledigt en måndag för att kompensera. Under lördagar hinner inte ens ob-tiden närvara. Den inträffar på kvällen. Men oavsett får vi inte ta del av den. För vi är elever.
Bara elever.

Idag är jag ledig. En enda dag. Jag anser mig behöva minst 2 dagar ledighet i rad för att kunna slappna av helt. Men icke.

Men okey, nu är det dags att vara positiva.
Jag får faktiskt pengar för att gå en utbildning.
Jag får runt 5000kr varje månad för att lära mig saker, och förmodligen senare få ett jobb på företaget. Det är under existensminimum, men hey, jag bor inte i de fattigaste delarna av Afrika.
Den 11 Augusti tar utbildningen slut. Det är väldigt snart!
Sen går vi i anställning förmodar jag.
Och en riktig lön infaller.
Tja, en lön iaf.
Vilket för mig innebär en jävlans massa tusen kronor extra på kontot varje månad.
Himmelriket så sätt.


Men seriöst.
27kr i timmen.
Arbetsmarknadspolitiska program kan ta sig på något censurerat ställe.

Inga kommentarer: