torsdag, december 06, 2007

Bli medveten om det du inte är medveten om

Jag hittade ett sorts personlighetstest på internet häromdagen, det bestod av 200 olika sorters frågor.
Jag har ju spenderat de senaste åren, sedan högre tonåren, att analysera mig själv, se in i varje vrå och förstå vem jag är, hur jag är och varför jag är - med ett mål i blicken.
Därför, pågrund av vissa saker nu också, kände jag att jag ville genomföra detta test, vilket jag även gjorde.
Alla svar man fyllde i var hur man känner sig just nu. Inte för ett år sen, inte igår, inte imorse, utan just nu, då man får frågan framför sig.
Det stod att man skulle få svaret per telefon senare - jag antog att det var menat att en elektronisk röst skulle berätta vem jag är, men jag blev överraskad och aningens förvånad och nervös när telefonsamtalet väl kom.
Inte var det en elektronisk röst, utan det var en manlig röst vid namn människa som berättade under en väldigt lång tid hur jag är, fungerar, tänker och handlar.
Vi hade även en sorts konversation.

Under tiden han plockade fram bitarna tog jag tillfället i akt att öppna ett dokument för att snabbt skriva ner stödord för det han säger, så att jag senare skulle kunna läsa igenom det, tänka och se om allt verkligen stämmer.

Och med hjälp av alla stödord hade jag nu tänkt återberätta vem jag är just nu enligt testet.

Mitt humör och mående går väldigt upp och ner, jag försöker hitta en balans, men det är väldigt svårt just nu.
Jag har väldigt många känsliga punkter, där jag ifrågasätter mig själv ofta och hittar fel. Det grundar sig i ett dåligt självförtroende, samtidigt som jag försöker bena isär det gång på gång.

Jag är en stor funderare, jag oroar mig väldigt mycket, grubblar och är väldigt orolig för det som komma skall. För framtiden.
Jag tar även väldigt lätt åt mig. Trots att jag är duktig på att höra kritik och ta till mig, så finns det väldigt mycket saker som gör mig ledsen, som jag kanske inte visar utåt.

Jag kan vara väldigt kritisk mot både andra och mig själv, men jag kan samtidigt vara väldigt blåögd och godtrogen - tror för snabbt på andra, litar för snabbt på andra, vilket ofta slutar med en felbedömning, och att jag i efterhand blir väldigt kritisk och väldigt starkt sårad.

Jag är väldigt tillbakadragen, men har mycket vilja och potential, jag ser saker klart framför mig, jag är väldigt medveten om saker och ting och jag har en stark vilja att hjälpa andra.

Samtidigt påverkas jag av gamla saker, hela jag är utsatt för en undertryckning, jag trycks alltså ner av saker i mitt förflutna som jag inte har fått kontrollen på.


Detta var det jag fick höra i telefonen.

Det sista han påpekade var att jag är en väldigt stor sökare, det där med att jag funderar mycket leder in på att man ibland kan gå vilse i sig själv. Jag har alltid varit ute efter att bli medveten om saker för att komma underfund med mig själv, för att ta mig vidare, för att plåstra om sår och försöka dölja mina ärr.
Det var då han gav mig en mening att tänka på.

Bli medveten om det du inte är medveten om.

Inga kommentarer: