måndag, februari 12, 2007

Slowdance i bara mässingen.

Idag var dagen då jag skulle ringa till hyresvärden och informera henne om mitt ljuvliga mögliga kök.
Jag anade att de möjligtsvis kunde få för sig att dyka upp på direkten, så jag beslöt mig för att - innan samtalet - städa undan i hallen samt lite till i köket.

Sen var stunden inne, jag lyfte upp luren och ringde.
Hyresvärden meddelade mig om att hon inte riktigt visste om någon kunde tänkas komma eftersom de "kommer och går som de vill", så i min lugna vrå tänkte jag att de kanske dyker upp imorgon då.. Jag gav dem rätten att ta sig in i lägenheten då jag inte var hemma.
Så där satt jag, nyvaken, i trosor och sov-tshirten, och så plingar det två gånger på dörren. Då gällde det att springa fort som fan och dra på sig ett par byxor.
Jag var ju övertygad om att de säkert hade en nyckel med sig i värsta fall, och inte vill jag bli upptäckt i bara.. ja.. mässingen?

De klev in, ja, det var två grabbar, eller gubbar? 30-40åringar kanske.. De fann ännu mer mögel, i ena takhörnet, som jag inte hade sett ifall de inte pekade på det.
Och innan de kom hade jag funnit ännu mer bakom min brödrost.. ja, den står där hela tiden, och nej, jag är värdelös på att torka av saker i rätt tid ja..

De konstaterade läget och klättrade sen upp på mitt tak för att kontrollera min fläkt, och efter en massa klampande där uppe kom de åter igen ner och meddelade mig om att fläkten självklart var avstängd vid stillastående läge. Nice. Det förklarar varför mina köksfönster alltid blir helt igenimmade såfort jag lagar mat.
De satte igång fläkten igen och frågade mig om jag är hemma på dagarna i veckan. Jag talade då om för dem att jag har ett jobb där jag hoppar in extra vilket gör mig helt handikappad för saker i framtiden. Ja, jag har svårt att tala om hur jag är hemma eller inte är hemma. Men de bad mig att jag skulle ringa senast på onsdag, då det förhoppningsvis har avfuktats, och har det inte det så måste de ta in någon sorts avfuktare..

Seeeedan kan de börja åtgärda!
Hur det ska gå till har jag faktiskt ingen aning om, de sa ingenting om det.
Skrubba, skrubba, skrubba? Riva hela skiten?
Ge mig ett splitter nytt kök?
Ge mig en biljett till Bahamas (läs; England) och önska mig en trevlig flygtur?
Det vore ju väldans nice faktiskt, när jag tänker efter.

Jag har en jävla massa mögel i mitt kök!!
Och det känns inte som en dans på röda rosor.
Snarare som om jag dansar slowdance på dess taggar.

Inga kommentarer: