onsdag, maj 24, 2006

Nattliga äventyr

Inatt vaknade jag och började leta efter mina kuddar.
De har en förmåga att försvinna i sömnen.
Ofta på golvet, eller vid sidan om mig. Aldrig under huvudet.
Denna gång var de spårlöst försvunna, båda två.
Jag fick sätta mig upp för att hitta, och där låg de.
På golvet.
Nedanför sängen.
Vid mina fötter.
Liksom.
Hur har de hamnat där?
enda sättet för kuddarna att ta sig dit är ifall jag har satt mig upp och lagt dem där eller helt enkelt kastat dit dem.
Det har jag inget minne av.
Hur sjutton lyckades jag placera dem där, i sömnen?

Det får mig osökt att minnas en annan natt..
En natt då jag vaknade med en stor telefonkatalog under huvudet.
Den är gul.
Min kudde är gul.
Jag anar att jag trodde telefonkatalogen var kudden.
Men jag förstår tusan inte varför jag inte reagerade på att kudden var jävligt hård?

Jag och mina nattliga äventyr är helt åt helsikes konstiga helt enkelt.
Och fullständigt omöjliga att förstå sig på.

Inga kommentarer: