torsdag, februari 23, 2006

Brandbil på villovägar

Något komiskt skedde idag.
Vi har en matlagningsvecka denna vecka, då vi lagar förrätter, varmrätter och efterätter (som vi sedan får äta upp sen..). Blir cirka 4 olika förrätter, 9 olika varmrätter och 6 olika efterätter. Ja, vi rullar fram efteråt.
Varje dag.

Idag var det extra roligt.
Intet ont anande stod vi och lagade mat. En av lärarna tyckte jag skulle byta stekpanna. Sagt och gjort, jag bytte och hällde varmt vatten på den heta pannan.. ja.. och det ångade som fan.
Snart börjar brandlarmet tjuta.
Jag börjar skratta.
Alla springer runt.
Inget brinner.

Strax hör vi brandbilen kommer körandes, jag skrattar ännu mer.
Självklart är jag tvungen att springa och kika ut genom dörren för att se den snygga brandbilen, men tyvärr får jag inte syn på den.
En tjej tror då direkt att jag sprang dit för att kika på karlar i uniformer, som hon ivrigt retade mig med. Självklart var jag tvungen att göra även det för att vara lite skojig, så jag kutade dit igen, och precis då kommer två uniformerade brandmän in genom dörren. Jag bromsar in och glider framåt i mina tofflor som vägrar stanna, och sen tvärvänder och kutar tillbaka. Och skrattar igen.
Kändes ju väldigt lustigt. Göra bort mig inför brandmän.
Men det roligaste av allt var att, förmodligen, jag lyckas sätta igång larmet.

Det kostar tydligen runt 5000kr. Haha :D
Falsklarm.
Men inte mitt fel.. brandlarmet borde inte sitta 2 meter ifrån spisen i en hemkunskapssal.

Men det var det roligaste som hände idag.
:D

Kära brandmän.

3 kommentarer:

isecore sa...

brandlarmet borde inte heller reagera på vattenånga (för det är vad som ryker ur pannan).

Brandrök innehåller betydligt annorlunda ämnen, och det är det som brandlarm ska reagera på. Det är därför som du kan sätta en modern joniserande brandvarnare ovanför spisen utan att den börjar tjuta när du kokar makaroner.

Sussilago sa...

isecore: Jasså, ännu mer komiskt att den började tjuta alltså..

skrutten84 sa...

en falskuttryckning ligger på 7000 kronor... detta oavsett var den sker... det är ju lite sjukt egentligen... för det är en sak om det tar 3 minuter för dem som det tog på min högstadieskola än om det tar 30-40 minuter...

(hmm ska jag sluta kommentera nu)