måndag, oktober 02, 2006

En liten tanke kan förändra hela ditt liv

Kom på en sak imorse klockan 05.40 då jag cyklade i regnet påväg till jobbet.
Man kan ändra hela sitt liv bara genom att ändra tankar - inställning.
Det har jag å andra sidan vetat hur länge som helst, men små små förändringar kan göra en hel dag.

Som då imorse.
Det regnade och jag cyklade med en butter min och suckade över vilken jävla otur jag alltid ska ha.
Efter 5 minuter kom jag på mig själv med att knappt orka få cykeln att rulla, och då började jag fundera på varför i helskotta jag ska cykla med en sur min och bara bli tröttare och tröttare då jag kan le istället?
Såå jag började ändra tankegångar.
Istället för att sucka över regnet så uppskattade jag det härliga i att få blöta regndroppar i ansiktet då det faktiskt alltid blir kokhett då jag cyklar. Blir lite svalare på det viset. Sedan har jag ju linser, och därmed blir jag befriad ifrån att vara tvungen att använda mina fingrar som glasögonens vindrutetorkare stup i kvarten.
Jag får åter igen uppleva hur det är att kunna se utan att ha något hinder framför ögonen!
Sedan börjar jag se mörkret i andra lägen. Ett totalt jävla mörker var det nyss, nu är det snarare en mysig stämning som får mig att vilja krympa ner i ett täcke och bara vara. Jag cyklar rätt igenom det mysiga mörkret, och ingen annan finns på vägen.
..förutom en hund som är helt dyngblöt, men det är inte jag! Jag har ju en jacka på mig, och byxorna blir iofs blöta, men vad spelar det för roll? Jag ska ändå byta kläder då jag kommer till jobbet.
Med ens lyckades jag trampa igång cykeln igen och komma in i en snabbare rytm - med en glimt av ett leende!

"Tänk positivt!" säger många till folk som mår dåligt.
En sak man avskyr att höra och som man aldrig kan använda sig av när man väl sitter där i skiten. Men.. tja, det är faktiskt sant. Tänker man positivt så blir livet positivt.

Inga kommentarer: