tisdag, februari 26, 2008

Jag har, sedan jag var liten, haft en förkärlek för apor med långa armar, och så en dag skickade jag ett mail...

From: *** [mailto:sussilago@gmail.com]
Sent: 21 February 2008 14:26
To: info@orangutanger.se
Subject: Från hemsidan: ***

Hejsan!
Jag har en fråga..
Sen jag var liten har jag haft ett särskilt öga för apor, och har gång på
gång funderat lite på om och hur jag skulle kunna göra av intresset.

Om man skulle vilja jobba med apor, har ni då några tips på hur man vill gå
tillväga?
Och då syftar jag på att jobba med dem från plats, nära.

Tack på förhand!

Meddelande skickat från: http://www.orangutanger.se/366-17-105.html




from Borneo Orangutan Survival
to *** ,
date Tue, Feb 26, 2008 at 5:23 PM
subject RE: Från hemsidan: ***

Hej ***

Tyvärr har vi ingen möjlighet att ta emot frivilliga eller besökare på våra
rehabiliteringscenter. Det finns flera anledningar till detta:

1. Orangutangerna skall ha så lite kontakt som möjligt med människor
eftersom det skall bli vilda igen. Därför kan vi inte ha folk som kommer
till centret. Våra center kan är fokuserade på rehabiliering och forskning
och således inga zoo. Orangutangerna skall lära sig att bli vilda och vara
rädda för människan så att de kan klara sig i det vilda.

2. Den personal som jobbar på centrena är från Indonesien och
lokalbefolknigen. Genom att jobba med dessa människor hjälper vi till att
sprida kunskap om orangutangerna och regnskogen och vikten av att bevara
dessa bland lokalbefolkningen samtidigt som vi skapar arbetstillfällen på
plats.

3. Det finns möjlighet att åka som frivillig till vår ecolodge Samboja Lodge
som du kan läsa mer om på www.sambojalodge.com Har man tur kan man där få
se vilda orangutanger, men man får även hjälpa till med att plantera träd,
förebereda mat för orangutangerna och tusen andra uppgifter.

Om du har möjlighet och vill hjälpa till i Sverige är vi alltid på jakt
efter driftiga voluntärer som kan hjälpa oss att sprida budskapet om
orangutanger, hjälpa till med administration, översättning och många andra
saker. Ta gärna kontakt med oss angående detta om det skulle vara något för
dig.

Jag skulle rekommendera att kolla med tex Furuviken eller Borås zoo (so båda
har orangutanger) om de har tips på ställen där man kan få jobba som
frivillig nära orangutangerna.

Jag hoppas att detta besvara lite av dina frågor.

Med vänlig hälsning
----------------------------------------------------------------
Pernilla Svenberg
Generalsekreterare
Borneo Orangutan Survival Sweden

Inga kommentarer: