lördag, juni 17, 2006

Ännu en egoberättelse

Min ytliga förändring började då jag åkte med mamma till affär för att inhandla ny bh till mig.
Som vanligt hittade jag knappt någon, men tillslut fann jag en enda. En dyr sate.

Sen blev jag less på allt.
Mamma var kvar i provhytt och provade kläder.
Jag beslöt mig för att ta en rundvandring i affärer och faktiskt plocka ner de kläder jag tycker är snygga.
Men inte bara plocka ner dem, utan att göra det med en vetskap om att de faktiskt kan vara snygga även på mig.
Eller kanske ännu snyggare.
Så jag gjorde det.
Gick igenom hela affären och plockade ner de plagg jag förr har deppat över.
"De är snygga, men jag kan inte ha dem".
Jag hade inte ens försökt ha dem!
Många plagg passade inte, men så kom vändpunkten.
Jag köpte en överdel och jag var överlycklig.
Sen köpte jag massa skor.
Sen gick jag till ännu en till klädesaffär och köpte tre plagg till.
Plötsligt var det roligt.
Plötsligt hade jag fått tillbaka mitt långt tillbaka försvunna självförtroende.
Det var JAG som valde kläderna, jag som började vandringen mot en ny människa.
Jag som tog steget.

Jag har alltid varit den tjejen som avskyr att gå i klädesaffärer. Jag har närmast vägrat.
Det har jag kanske nämnt tidigare, men det tåls att upprepas.

Jag har till och med köpt kläder över internet, som sitter bra!
Tidigare har jag sagt att jag aldrig någonsin kan eller skulle kunna beställa kläder över internet.
Det funkar helt enkelt inte.

Många ser förmodligen detta som en skitsak, en ytlig skitsak.
Köpa massa kläder? Bimbobrud.
Har du blivit ytlig? Slösa massa pengar på kläder? Snobb.

Men det innebär så mycket annat.
Hela jag förändras.
Inte bara till det yttre.
Jag mår bra inombords, jag vågar ta för mig mer, jag har hittat min riktiga identitet.
Den jag så länge har sökt efter.

Vill någon försöka plocka ner mig på jorden kommer det bli ett ganska så dödfött försök.
Jag svävar inte uppe i det blå.
Förr grävde jag med naglarna i jorden för att ta mig upp, nu har jag stampat ner marken och står med båda fötterna stadigt ovanför.
Det finns med andra ord ingen jord att plocka ner mig på.
Jag står redan på den.


Från det ena till det andra..
Fan vad jag vill gå på en dejt med någon söt pojke!

Inga kommentarer: