lördag, januari 27, 2007

The Creation Of Adam

Igår var jag och shoppade med mamma.
Först tog vi oss en vända i en möbelaffär här i Vänersborg, där mamma hade hittat en jättehäftig röd lampa som säkert skulle passa mig. Lampan var dock inte så jättehäftig i mina ögon.
Strax efteråt åkte vi till mitt gamla bageri, där jag var på praktik i ~två månader i september-oktober för ett år sedan, 2005. Jag har inte varit och hälsat på där sen dess.
Det var skoj att se alla igen! Särskilt den där.. jadu. En snubbe där som var den som hjälpte mig mest när jag befann mig där, väldigt tillmötesgående och hjälpsam, och vi pratade och uppförde oss på något flirtsamt sätt. Och sen dess har jag haft ett särskilt öga för honom, absolut ingenting som skulle tas ett steg längre, aldrig i livet. Men det är något särskilt ändå. Saken är även den att han är 35-40 år. Och jag är inte ens 25. Det roliga är bara att det där särskilda inte försvinner.
Skoj och snegla på och få ett likadant komiskt leende tillbaka.
Jag bjöd mamma på fika där, det blev en semla var!

Sen drog vi vidare till andra affärer.
Jag lyckades inhandla lite smått och gott.

Först blev det Euroshop, tror jag det heter. Den öppnades i trestadscenter i/utanför trollhättan för några månader sedan. Där fann jag mig en platt-tång. Folk har ju tjatat om att jag skulle vara så snygg i tillplattat hår, så nu skaffade jag mig en. 49.90kr blev det. Inte så farligt alls!

Sedan vände vi vår kosa (heter det så?) mot Oden, i trollhättan, där vi gick in i Gallerix och åter igen fann min underbara tavla jag har sneglat på varje gång jag gått förbi. Jag fastnade för den totalt första gången jag såg den, och det var för många månader sedan. Och sedan dess har jag gått och suktat efter den. En bit från målningen "Sixtinska kapellet", "The Creation Of Adam". Av Michelangelo.
Den tavlan jag såg ut är dock mer avlång än denna bild, min är på 55cm * 115cm.

Jag har aldrig haft råd att köpa den, men ingen tavla jag ser kan mäta sig med den. Jag försöker hitta andra, men det går inte. Det är den jag vill ha, och ingen annan!
Jag funderade en stund, och sen bestämde vi oss för att gå tillbaka senare och se igen.

Det blev tillslut till Åhlens, där jag hittade ett rött underlakan för reapriset 95kr, sen var det 30% rea på reapriset, så det tyckte jag var ett bra köp. Prislappen hamnade på lite över 60kr. Perfekt!

Så kom då stunden då vi gick tillbaka till Gallerix och åter igen blickade på tavlan. Jag beslöt mig för att äntligen köpa den, eftersom jag äntligen hade råd!
Så sagt och gjort, jag gick fram till kassan och sa medan jag pekade "jag vill ha den där tavlan längst upp, längst bort!". En stege togs fram och ner kom tavlan. Lätt som en plätt, den vägde ingenting! En sån där tavla som inte har någon ram, utan målningen fortsätter på sidan. Minns inte vad en sådan heter, men väldigt lätt att sätta upp på väggen, och ja, väger som sagt knappt någonting. Prislappen hamnade nu på 999kr.
Ja, jag köpte en tavla för nära nog tusenlappen. Shiiiit!

Sedan tog vi vårat pick och pack och åkte till blomsteraffären här i stan, och där inhandlade jag två gula blommor till mitt köksfönster, samt en jäkla massa värmeljus.
Kostade runt 60-70kr tror jag.

jag är vääääldigt nöjd över mina köp, men ingenting kan slå tavlan!
Åh vad jag älskar den. Än har jag inte fått upp den på väggen, eftersom jag visst inte hade såna där vita tagg-spiksaker man dunkar in i väggen. Men jag tar mammas förslag över var den skulle kunna sitta. Över min säng, den väggen är perfekt, och då får jag se den det första jag gör då jag vaknar och det sista jag gör då jag somnar!

Jag älskar symboliken i den! Och färgerna passar in så bra!

Inga kommentarer: